Recention av boken Barnen på Tanto, Tantoindianerna
av Gunilla Lundgren

Fred Taikon Har skrivit sin första bok. En barnbok som handlar om hans uppväxt på Tanto på Södermalm i Stockholm i bärjan av femtiotalet. Förfataren Gunilla Lundgren har skrivt vad hon tycker om den.

Den här boken har jag längtat efter. Jag vet att Fred Taikon har arbetat med den länge och jag vet att han har letat efter en illustratör som är villig att samarbeta. Nu finns boken och samarbetet har blivit lyckat!

Boken beskriver en barndom på 1940 -50-talet, det är en barndom som är innehållsrik och där barnen har frihet att upptäcka sin omgivning. Det finns ganska många böcker om romska barn som har det svårt, här får vi läsa om barn som är kapabla, som hittar på lekar, som busar, samarbetar och roar sig. Bilderna följer texten utan att vare sig idealisera eller förmörka. Formatet är generöst och gör att det finns gott om utrymme för texten som är både på svenska och romska.

Den här boken är utmärkt att använda i modersmålsundervisningen av romska, eftersom texterna på svenska och romska är parallella på varje uppslag. Men det är en bok som också borde nå utanför skolans väggar, den vänder sig främst till barn men även till vuxna.

Tanto är välkänt med sina kolonilotter, hit kommer Cirkus Brazil Jack varje höst, här spelas teater, här grillas och firas. Jag tror att många kommer uppskatta att ta del av den här den här skildringen av Tanto. De kommer både känna igen sig och få ta del av en annan tid. Boken är den första i en planerad serie på fyra böcker, en för varje årstid. Jag ser fram emot fortsättningarna!

Gunilla Lundgren